Sign my
GuestBook

LTM 51 in HO

Eerste samenbouw en proefrit

Tegen het einde van janauri 2021 had beide draaistellen en de ketelbrug klaar en was the een goede gelegenheid om de loc eens samen te bouwen en eenproefrit te maken. Mochten daar nog problemen uit komen dan kan ik die nu addresseren voordat het aanbrengen van alle details en verf dat bemoeilijken.

Samenbouw is vrij simpel maar een beetje tegen het gevoel in. EERST bouwde ik de bovenbouw van het draaistel aan de ketelbrug en pas DAARNA schoof ik het onderstel van het draaistel op zijn plaats. Dit is de makkelijkste manier. Ik heb later geprobeerd om eerst het draaistel in elkaar te zetten en dan de taatsschroef te plaatsen en ja, dat gaat ok maar het is een stuk moeilijker.

Het ketelbrug loopt tegen het stoommachinecompartiment. Ik moet iets bedenken om dat te voorkomen om de verf te beschermen.

Ik makte een electirsche verbinding tussen beide draaistellen en zette de loc op een proefbaantje.

Hoewel de loc op deze clip prima loopt bleef hij toch af en toe staan. Niet vaak, maar heel af en toe. Ik ontdekte als snel dat dat probleem opgelost werd toen ik er wat gewicht op legde. De machine is dus nu nog te licht om een constante stroomtoevoer te krijgen. Dat gezegd hebbend is de weg vrij voor het detailleren en spuiten van de loc.

Kleine wijziging

De proefsamenbouw liet zien wat ik eigenlijk al wist: de omloopplaat van de ketekbrug komt in botsing met de afdekkast van de stoommachine op het draaistel. Dus een moment van onoplettendheid zal in de toekomst de verf beschadigen. Ik dacht dat voorzichtigheid bij het aanpakken van de locomotief wel voldoende zou zijn maar bij de bouwproef bleek ik al verschillende keren een botsing te veroorzaken. Dus ik bedacht een eenvoudig stopplaat.

Om de plaats van die plaat te bepalen maakte ik een dummy uiteinde van de ketelbrug compleet met taats.

Ik draaide de dummy naar de uiterste uitslagen in het gat voor de taats en kraste een lijn in die twee standen. Daarna kraste ik een hulplijn iets naar binnen ten opzichte van die schuine lijnen om de plaats van de stopplaat af te tekenen en soldeerde die erop.

De stopplaat zelf is gevijld van een stukje rails.

 

En nu stopt het draaistel zijn draai ruim voordat hij de omloopplaat raakt.